آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن اعلام شد + جزییات (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش ۱۰ درصدی کشت گل محمدی در خراسان رضوی به علت خشکسالی آغاز فروش فوری و پیش فروش محصولات سایپا + جدول (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) دامنه نوسان بورس تغییر می‌کند؟ (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو‌های وارداتی از هفته آینده در سامانه یکپارچه عرضه می‌شود (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۲ آرایشگاه زنانه در بلوار سجاد مشهد (١١ اردیبهشت ١۴٠٣) شرط پرداخت عوارض آزادراهی برای صدور بیمه شخص ثالث حذف شد تک جمله‌هایی برای کسانی که همیشه پای کارند و دیده نمی‌شوند ۲۲ هزار صندلی به ناوگان هوایی کشور اضافه شد | نیاز کشور به ۵۵۰ فروند هواپیما قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان بورس امروز (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) با افت ۱۲ هزار واحدی شاخص کل + نمای پایانی بازار دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی: قوانین کارگری به درستی اجرا نمی‌شود پیاز ارزان می‌شود (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار به مستاجران: مراقب کلاهبرداری در سامانه خودنویس باشند دفاع تمام‌قد مقام معظم رهبری از کارگران | حال جامعه کارگری خوب شود حداقل نیمی از مردم کشور حالشان خوب می‌شود ویدئو | دستمزد کارگران تاثیری بر تورم ندارد رهن و اجاره ملک در منطقه شهدای مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | کمبود فایل‌های اجاره (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) کدام بانک‌ها در ارائه تسهیلات نهضت ملی مسکن عملکردشان منفی بوده است؟ شرایط دریافت لاستیک دولتی رایگان خودرو چیست؟ + مدارک و لینک ثبت‌نام ورود دیوان عدالت اداری به ۳ پرونده شکایت برای ابطال مصوبه دستمزد ۱۴۰۳ حال خوش کارگر، برنامه خوب دولت را‌  می‌طلبد حباب و قیمت سکه بیشتر شد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) پس‌لرزه‌های مصوبه جدید سازمان بورس| آیا بازارگردانان همچنان به رسمیت شناخته می‌شوند؟ تصویب جدول منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها مالیات عجیب طلافروشان خبرساز شد | طلافروشان ماهانه ۸۰۰ هزار تومان مالیات دادند
سرخط خبرها

صنعت برق در پیچ و خم محدودیت‌ها | آغاز به کار شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی برق، الکترونیک، تجهیزات و صنایع وابسته در مشهد + فیلم

  • کد خبر: ۱۷۹۵۶۸
  • ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۵
صنعت برق در پیچ و خم محدودیت‌ها | آغاز به کار شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی برق، الکترونیک، تجهیزات و صنایع وابسته در مشهد + فیلم
شرکت‌های حاضر در شانزدهمین نمایشگاه تخصصی صنعت برق، قدرت، الکترونیک و تجهیزات وابسته که در نمایشگاه بین‌المللی مشهد درحال برگزاری است، از چالش‌های موجود در عرصه تولید این محصولات می‌گویند. شهرآرا گزارش می‌دهد.

به گزارش شهرآرانیوز، اگر تجربه مشترک بازدیدکنندگان از ادوار مختلف نمایشگاه‌های پوشاک، لوازم خانگی، گل‌وگیاه و لوازم‌التحریر، ازدحام جمعیت خانواده‌های مشهدی و زائران پای غرفه‌های مختلف است، اما شانزدهمین نمایشگاه صنعت برق، قدرت، الکترونیک و صنایع وابسته در شرایطی کاملا متفاوت درحال برگزاری است. اینجا خبری از حضور پرشور و ازدحام جمعیت نیست، زیرا عمده مشتریانی که خواهان محصولات غرفه‌داران هستند، خودشان مدیریت یک واحد تولیدی را برعهده دارند یا مسئول اداره و سازمانی هستند که از این فناوری‌ها بهره می‌برند. با این‌حال، نمایشگاه امسال نقاط ضعف و قوتی داشت که در گزارشمان به آن‌ها پرداخته‌ایم.

پیشرفت با وجود محدودیت

اگر دنبال‌کننده اخبار حوزه تکنولوژی برق، انرژی‌های تجدیدپذیر و ربات‌های سازنده مدار‌های الکترونیک هستید، اینجا بهشت شماست. می‌توانید در راهرو‌های نمایشگاه گشتی بزنید، با غرفه‌داران صحبت کنید و استقلال‌طلبی جسورانه تولیدکنندگان از وابستگی به محصولات وارداتی و حتی تسهیلات دولتی را به چشم ببینید. با این‌حال، این شرکت‌های خلاق، فناور و پیشتاز، با مشکلات ریز و درشتی هم دست‌وپنجه نرم می‌کنند. از چالش همیشگی صنایع در حوزه نقدینگی گرفته تا سخت‌گیری دولت در ترخیص مواد اولیه موردنیازشان از گمرک که فشار تحریم‌ها را مضاعف کرده است. نام‌های بزرگ صنعتی در زمینه انرژی‌های پاک هم گرفتاری‌های خاص خودشان را دارند، زیرا اگرهم بتوانند از عهده تأمین سیلندر‌های بخار، سنسور‌های تشخیص نور و مدار‌های الکترونیکی پیچیده صفحات خورشیدی بربیایند، نرخ خرید برق پاک از سوی دولت همچنان به‌قدری اندک است که اگر نگوییم زیان‌ده، صرفه اقتصادی این صنعت را به حداقل می‌رساند.

نقدینگی، چالش همیشگی صنایع

کورش کرامتی، مدیر یک شرکت تولید سیم و کابل هوشمند که از استان اصفهان در این نمایشگاه شرکت کرده‌است، مهم‌ترین مطالبه خود از دولت را اعطای تسهیلات نقدی با بهره کم برای حمایت از تولید دانسته و می‌گوید: بخش مهمی از اتلاف انرژی در کشور مربوط به شبکه توزیع برق است؛ جایی که شرکت‌هایی مثل ما می‌توانند تأمین‌کننده نیاز وزارت نیرو برای بروزرسانی شبکه و اصلاح سیم‌کشی‌های سنتی باشند، اما به دلیل محدودیت سرمایه در گردش، این نیاز به‌طور جدی وجود دارد که بانک‌ها تسهیلات ویژه‌ای را برای حمایت از بخش تولید در این زمینه اختصاص دهند.

هفت‌خوان گمرک!

امکان ندارد از نمایشگاه امسال بازدید کنید و برای لحظاتی، محو تماشای حرکات دقیق بازو‌های مکانیکی و ربات‌های هوشمند این غرفه نشوید. احد رضازاده، صادرکننده نمونه کشور و نماینده استان آذربایجان غربی در نمایشگاه مشهد، از سال ۱۳۸۶ کار خود را در زمینه طراحی و ساخت ربات‌های سازنده مدار‌های الکترونیکی آغاز کرده و اکنون به‌عنوان صادرکننده این محصولات دانش‌بنیان، ۴۵درصد از نیاز وارداتی کشور‌هایی نظیر ترکیه و مصر را تأمین می‌کند. او در گفتگو با شهرآرا از محموله‌هایی می‌گوید که به‌رغم دورزدن تحریم‌ها، هم‌اکنون گرفتار سخت‌گیری دولت در فرآیند ترخیص از گمرک است و همین سنگ‌اندازی‌ها چه در بخش امور اداری و چه تعرفه‌های گمرکی باعث شده تا چالش بخش خصوصی در رقابت برای بازار جهانی سخت شود.

روایت غم‌بار ۱۶۰روز تعطیلی در سال

«در همه جای دنیا، حتی اگر برق بخش خانگی قطع شود، دولت‌ها به‌طور ویژه از تداوم تولید در صنایع حمایت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند خط متوقف شود، اما در ایران، دو روز تعطیلی واحد‌های تولیدی به‌دلیل قطعی برق به یک امر طبیعی برای مدیران تبدیل شده و درعمل، تقاص بدمصرفی مشترکان خانگی را کارخانجات پس می‌دهند». این جملات را سیداسماعیل فیض، مدیر یکی از شرکت‌های نام‌آشنای تولید پنل‌های خورشیدی و انرژی‌های پاک به ما گفت. او تأکید داشت که تعطیلی‌های تابستانی به‌دلیل محدودیت در تولید برق و تعطیلی‌های زمستانی به‌خاطر کمبود گاز، دمار از روزگار تولیدکنندگان درآورده و عدم تأمین نیاز مشتری در زمان مقرر، ناترازی ردیف حساب‌های مالی صنعتگران و خسارت‌های فنی به‌خاطر توقف و راه‌اندازی متواتر زنجیره تولید از جمله تبعات این شرایط نابسامان است.

خرید تضمینی، رمز احیای بازار انرژی‌های پاک

همان‌قدر که خرید تضمینی گندم می‌تواند کشاورزان را به کاشت استراتژیک‌ترین منبع غذایی کشور ترغیب کند، به همان میزان خرید تضمینی انرژی پاک هم می‌تواند واحد‌های صنعتی را به کارگاه‌هایی خودکفا در تولید و مصرف برق تبدیل کنند.

منصور حشمتی، مدیر بزرگ‌ترین سازنده پنل‌های خورشیدی که شش کارگاه تولیدی در کرمانشاه دارد، بر ضرورت همین مسئله تأکید داشته و می‌گوید: از دردسر‌هایی که در مسیر خرید برد‌های الکترونیکی و تجهیزات فنی ساخت این پنل‌ها تحمل می‌کنیم، چیزی نمی‌گویم، زیرا اصل مطلب درباره خرید تضمینی برق پاک توسط دولت است که هم‌اکنون به ثمن بخس معامله می‌شود و اگر وزارت نیرو اراده قاطعی در این‌باره از خود نشان ندهد و سیاست‌های حمایتی را در دستورکار قرار ندهد، هرگز نمی‌توان به رونق بازار پنل‌های خورشیدی و ایجاد اشتیاق در کارخانجات بخش خصوصی برای خودکفایی در تولید برق امیدوار بود.

به‌هرحال و با وجود این مشکلات، شانزدهمین نمایشگاه صنعت برق، قدرت، الکترونیک و تجهیزات وابسته با حضور بیش از صدشرکت از سراسر کشور، فرصتی مغتنم و کم‌نظیر است که حلقه‌های مختلف تولید را به‌هم وصل می‌کند و در سایه بازدید مدیران سازمان صمت و نهاد‌های متولی، گرفتاری‌های صنعتگران را بی‌واسطه به گوش مسئولان می‌رساند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->